Po niespodziewanej wypowiedzi wiceministra infrastruktury i budownictwa, że jeszcze nie mogę powiedzieć jednoznacznie, czy odcinek Via baltica od Ostrowi Mazowieckiej po Szczuczyn zostanie skierowany do realizacji i naszych publikacjach na ten temat w sprawę zaangażował się poseł Adam Andruszkiewicz z klubu Kukiz’15. W interpelacji skierowanej do ministerstwa pyta m.in. na kiedy planowane jest rozpoczęcie i zakończenie dalszych prac „Via Baltica”?
Oto treść interpelacji jaką przed tygodniem poseł Adam Andruszkiewicza złożył w Sejmie w sprawie skierowania do realizacji trasy międzynarodowej Via Baltica
Szanowny Panie Ministrze,
Jak informuje lokalny portal łomżyński, wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit oświadczył, że nie może potwierdzić jednoznacznie, czy odcinek „Via Baltica” z Warszawy drogą ekspresową S8 do Ostrowi Mazowieckiej, stamtąd trasa miałaby przebiegać drogą ekspresową (S61) przez Łomżę (wraz z jej obwodnicą), Szczuczyn, w pobliżu Grajewa, przez Ełk i Suwałki aż do przejścia granicznego w Budzisku, zostanie skierowany do realizacji. Oświadczenie to wskazuje, że nie wiadomo kiedy i czy w ogóle dojdzie do realizacji bardzo ważnej dla tej części Polski inwestycji drogowej.
Przebieg tej trasy w opisanym powyżej wariancie ma wiele plusów, przede wszystkim ekonomiczny, trasa będzie krótsza o około 40 km. Oznacza to tańszy koszt budowy i późniejszego utrzymania dróg a także zmniejszy koszty paliwa dla kierowców tym samym zmniejszy się ilość spalin.
Trasa ta także oznacza najmniejszą możliwą ingerencję w naturę i ochronę Zielonych Płuc Polski. Dodatkowo skierowanie ruchu tranzytowego przez Łomżę zmniejszy liczbę wypadków obecna dwukierunkowa droga nr 61 nosi miano „drogi śmierci”. W Polsce średnio na 100 wypadków ginie 9 osób, w przypadku drogi 61 w okolicach Łomży współczynnik ten w I półroczu 2016 roku wyniósł aż 21 ofiar śmiertelnych…
Droga ekspresowa przez Łomżę, Szczuczyn, w pobliżu Grajewa, przez Ełk i Suwałki przyczyni się także do rozwoju tej części województwa podlaskiego oraz wschodniej części warmińsko-mazurskiego. Nasza część Ojczyzny była przez lata marginalizowana przez rządzących, mamy nadzieję na zmianę tego negatywnego trendu przez obecny Rząd i wspieranie rozwoju życia infrastrukturalnego a tym samym gospodarczego i społecznego tej części Polski.
Wobec powyższego, działając na podstawie art. 14 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 9 maja 1996 roku o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz. U. z 1996 r. Nr 73, poz. 350, z późn. zm.), uprzejmie proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
1. Jak ma się powyżej opisana sytuacja do stanu faktycznego?
2. Na kiedy planowane jest rozpoczęcie i zakończenie dalszych prac „Via Baltica”?
3. Czy planowane jest rozpoczęcie budowy obwodnicy Łomży w ramach tej trasy?
4. Czy planowana jest budowa obwodnicy Grajewa wzdłuż drogi nr 61 lub nr 65?
5. Czy Ministerstwo i Rząd zamierza wspierać rozwój infrastrukturalny a tym samym gospodarczy i społeczny tej części Polski poprzez realizację przebiegu trasy międzynarodowej „Via Baltica” w opisanym wariancie?
Z wyrazami szacunku,
Adam Andruszkiewicz
4lomza.pl
Komentarze pod artykułami są opiniami użytkowników naszego portalu. Nie publikujemy wpisów wulgarnych, zwalczamy trollowanie. Nie tolerujemy spamu i postów pisanych wyłącznie Caps – Lockami. Ze względu na ograniczoną długość komentarzy zastrzegamy sobie prawo do usuwania obszernych artykułów wklejanych w postach w sytuacji, kiedy można wykorzystać link.