Czy wiesz, że możesz załatwiać wybrane sprawy urzędowe bez konieczności wychodzenia z domu? Wystarczy, że złożysz wniosek o profil zaufany, jednorazowo stawisz się w punkcie potwierdzania profilu i będziesz mógł korzystać z usług dostępnych na ePUAP lub CU (elektronicznych platform służących do komunikacji obywateli z jednostkami administracji publicznej).
Do wysłania pism urzędowych nie jest potrzebny podpis elektroniczny (weryfikowany za pomocą płatnego kwalifikowanego certyfikatu), a jedynie uzyskanie profilu zaufanego. Jest to bezpłatna metoda potwierdzania tożsamości obywatela Polski w systemach elektronicznej administracji. Założenie profilu zaufanego jest najprostszym i najwygodniejszym sposobem załatwiania spraw urzędowych.
Aby uzyskać profil zaufany należy:
Wejść na stronę http://epuap.gov.pl i założyć konto.
Zalogować się na konto i wysłać wniosek o wydanie profilu zaufanego (drogą elektroniczną).
Udać się do wybranego Punktu Potwierdzającego, aby potwierdzić swoją tożsamość (w terminie do 14 dni od wysłania wniosku o wydanie profilu). Należy zabrać ze sobą dowód osobisty lub paszport. W Grajewie punkt taki znajduje się w Urzędzie Skarbowym w Grajewie przy ul. Elewatorskiej 8 oraz w ZUS na Os. Centrum 7a.
Profil zaufany jednoznacznie identyfikuje osobę, która składa podpis na podstawie zestawu informacji zawartych w profilu zaufanym. Informacje zawarte w profilu zaufanym są w wiarygodny sposób potwierdzane przez Punkt potwierdzający, czyli przez instytucję publiczną, wskazaną przez Ministra właściwego do spraw informatyzacji, uprawnioną do nadawania i zarządzania profilami zaufanymi użytkowników.
Szczegółowa instrukcja dostępna jest na stronie pz.gov.pl/Instrukcja_Uzytkownika_PZ.pdf
W celu dostarczenia do Starostwa Powiatowego w Grajewie dokumentu elektronicznego, należy zarejestrować się na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP) lub Cyfrowym Urzędzie Wrót Podlasia.
W celu wysłania pisma przez ePUAP, należy:
Wejść na stronę: epuap.gov.pl i założyć konto
Zalogować się na konto
Wybrać rodzaj sprawy
W polu Ustaw / zmień adresata wpisać: Starostwo Powiatowe w Grajewie
Poniżej pojawi się odnaleziony adresat
Wypełnić pismo (formularz elektroniczny), jeżeli to konieczne dołączamy załączniki.
Podpisać pismo, stosując jedną z możliwości
profil zaufany
podpis elektroniczny
Wysyłać pismo.
W celu wysłania pisma przez CU, należy:
Wejść na stronę cu.wrotapodlasia.pl i założyć konto
Zalogować się na konto
Wyszukać odpowiednią usługę, następnie wybrać jednostkę do której wysyłamy pismo Starostwo Powiatowe w Grajewie.
Wypełnić pismo (formularz elektroniczny),jeżeli to konieczne dołączamy załączniki.
Podpisać pismo, stosując jedną z możliwości
profil zaufany
podpis elektroniczny
Wysyłać pismo.
Regulamin korzystania z usług Cyfrowego Urzędu przez Interesantów dostępny jest na stronie cu.wrotapodlasia.pl/CU.Public/Cms/Regulamin
Dostępne platformy internetowe poprowadzą Państwa krok po kroku przez wypełnianie formularzy, a następnie za jej pośrednictwem wyślecie Państwo wypełniony wniosek do właściwego urzędu. Nie muszą się Państwo martwić czy przesłany drogą elektroniczną formularz wniosku dotarł do urzędu – program wydaje potwierdzenie w sytuacji poprawnego przebiegu całej operacji lub wyświetli odpowiedni komunikat. Złożony poprawnie dokument pozwala na wygenerowanie Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO).
Chcąc załatwić sprawę w Starostwie Powiatowym w Grajewie, warto zapoznać się z opisem usług, aby dowiedzieć się czy daną kwestię można załatwić częściowo, czy całkowicie drogą elektroniczną.
Komentarze pod artykułami są opiniami użytkowników naszego portalu. Nie publikujemy wpisów wulgarnych, zwalczamy trollowanie. Nie tolerujemy spamu i postów pisanych wyłącznie Caps – Lockami. Ze względu na ograniczoną długość komentarzy zastrzegamy sobie prawo do usuwania obszernych artykułów wklejanych w postach w sytuacji, kiedy można wykorzystać link.