Dyrektor Wydziału Handlu SM MLEKPOL Grajewo o sytuacji na rynku mleczarskim

0

Prognozy rynkowe na koniec 2016 roku i rok następny. Sytuację na rynku mleczarskim komentuje Lech Karendys, Dyrektor Wydziału Handlu SM MLEKPOL w Grajewie.

 Sytuacja na rynku mleka surowego a szczególnie tłuszczu mlecznego nadal jest skomplikowana.  Eksport  masła poza Unię Europejską  jest bardzo duży. Wciąż obserwujemy spadek podaży mleka surowego w Europie. Moim zdaniem trend ten utrzyma się przez co najmniej 6 kolejnych miesięcy. Wciąż mamy do czynienia z deficytem tłuszczu mlecznego. Ceny masła poszybowały  w górę i jest to już zauważalne również w koszyku konsumenta. Póki co nie widać symptomów poprawy tej sytuacji. Zawarte wcześniej, w kwietniu i maju duże kontrakty eksportowe realizowane są w dłuższej perspektywie. Z powodu deficytu tłuszczu mlecznego na rynku, kontrakty są przekładane na następny okres. W Europie wciąż brakuje masła i śmietanki w płynie. Ponad to, producenci wyrobów mleczarskich w wyniku spadku podaży mleka surowego nie będą mogli gwarantować pełnych dostaw produktów mlecznych na rynek detaliczny.

Trudno w sposób jednoznaczny stworzyć dziś scenariusz dla polskiego mleczarstwa. Niebagatelne znaczenie ma zawarcie   umów międzynarodowych CETA i TTIP. Obie mogą być powodem prawdziwych kłopotów rolników i wytwórców produktów spożywczych w Unii Europejskiej, także w Polsce. Na umowach tych najbardziej  skorzystają Kanada i USA, które mają nadwyżkę żywności. Ta z kolei jest tańsza ale również zdecydowanie innej jakości. Ucierpi na tym m.in polski konsument ale najwięcej szkód z tego typu umów doświadczy polski rolnik w tym producenci mleka szczególnie ci najmniejsi.  Rodzinne gospodarstwa, których jest u nas większość nie mają szansy na  konkurowanie z rolniczymi potentatami.

Drugą, bardzo istotną sprawą dla sektora mleczarskiego, nie tylko w Polsce jest niestabilna sytuacja na rynku mleka surowego. Unijny program wsparcia sektora mlecznego to dobre rozwiązanie choć jak to zwykle bywa, nie idealne i nie do końca rozwiązujące problemy polskich producentów mleka. Wielu rolników w poprzednich latach bardzo dużo zainwestowało w  gospodarstwa produkujące mleko  widząc w tym możliwość rozwoju. Większość tych inwestycji pochodziła z kredytów. Unowocześnienie produkcji mleka wiąże się z wprowadzeniem jeszcze większej automatyzacji a to ogromne koszty. To, co stało się na rynku mleka po zniesieniu kwot mlecznych dla wielu z nich oznaczało bankructwo. Kwoty zniesiono za późno, a obecna interwencja w ograniczenie produkcji mleka mija się  z celem.  Unijna pomoc finansowa to rozwiązanie niejednego problemu ale nie można zapominać o konieczności zdecydowanie szybszej interwencji na rynku, w postaci  wykupu nadmiaru produktów mlecznych   przez agendy do tego powołane i kierowanie ich np. na pomoc humanitarną. Jeśli to się nie stanie najprawdopodobniej  zagęszczenie produktów na światowym rynku będzie tak duże, że spowoduje zachwianie podaży i popytu co mam bezpośredni wpływ na spadek cen sprzedaży.

SM MLEKPOL – wstępne podsumowania roku 2016.

Sytuacja SM MLEKPOL mimo zawirowań na rynkach jest stabilna. To nie był łatwy rok ale wciąż płacimy rolnikom wysokie ceny mleka zapewniając stabilne dostawy surowca. Konsumenci cenią wyroby Mlekpolu dzięki czemu nie mamy zapasów sprzedając wszystko na bieżąco. Zanotowaliśmy wzrosty sprzedaży w naszej najbardziej znanej marce czyli Łaciate. Bardzo nas to cieszy. Mleko Łaciate znane jest konsumentom już od 21 lat i wciąż jest najchętniej wybieranym polskim mlekiem co wyraża się również poprzez kolejne przyznawane Łaciatemu nagrody konsumenckie i branżowe. Hitem zarówno wśród konsumentów jak i cukierników jest masło ekstra Łaciate. 

Pozostałe produkty w tej marce jak serki śmietankowe do smarowania czy nowość – jogurty bez laktozy również cieszą się powodzeniem  wśród osób robiących zakupy.

Wzrosła także sprzedaż serów dojrzewających MLEKPOL, śmietany i śmietanki oraz twarogów. Jeśli chodzi o eksport MLEKPOL-u, nadal dominującym rynkiem eksportowym jest Azja. Tu niezmiennie Chiny, Pakistan, Wietnam, Indonezja. Nowymi dla nas obszarami eksportu są Korea Południowa i Japonia. Po Afryce Północnej, gdzie nadal dużo eksportujemy rozpoczęliśmy wstępne rozmowy handlowe z  krajami Afryki Południowej. Wciąż odnotowujemy bardzo duże wzrosty  sprzedaży  do Izraela, na Wyspy Brytyjskie i do krajów Europy środkowo -wschodniej.

Udostępnij:

Skomentuj

Wpisz odpowiednią cyfrę w poniższe pole : Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Komentarze pod artykułami są opiniami użytkowników naszego portalu. Nie publikujemy wpisów wulgarnych, zwalczamy trollowanie. Nie tolerujemy spamu i postów pisanych wyłącznie Caps – Lockami. Ze względu na ograniczoną długość komentarzy zastrzegamy sobie prawo do usuwania obszernych artykułów wklejanych w postach w sytuacji, kiedy można wykorzystać link.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress