Via Baltica coraz bliżej…

0

Z satysfakcją mogę Państwu zaprezentować umowę podpisaną przez Pana Ministra Andrzeja Adamczyka i Ministra Jerzego Szmita na realizację drogi o której marzyliście, która jest Łomży potrzebna, która stworzy dla miasta i całego regionu wielką szansę – mówiła premier Beata Szydło pokazując ze sceny dwa dokumenty. – I to jest namacalny efekt działań rządu Prawa i Sprawiedliwości. I tak jak mówiliśmy w kampanii, że „damy radę”, myślę, że te dwa podpisy są najlepszym dowodem, że dajmy radę – dodawała premier.
Pierwszy z prezentowanych przez premier dokumentów to wniosek Ministra Infrastruktury i Budownictwa Andrzeja Adamczyka do Ministra Rozwoju i Finansów, wicepremiera Mateusza Morawieckiego „z prośbą o uzgodnienie budowy drogi S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn”, drugi dotyczy zgody na drugie etapy ogłoszonych już w kwietniu przetargów na drugą nitkę obwodnicy Szczuczyna i odcinek S61 od Suwałk do Budziska.

Konferencja, na której premier Beata Szydło pokazywała dokumenty dotyczące Via Baltica odbyła się w wypełnionej prawie po brzegi sali Centrum Kultury przy ul. Sadowej. Poza panią premier na scenie znaleźli się także minister Andrzej Adamczyk, wiceministrowie Jerzy Szmit i Jarosław Zieliński z MSWiA, oraz prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski.
Witając gości w Łomży prezydent mówił, że po utracie statutu stolicy województwa w 1999 roku następuje degradacja miasta. Szansę na zmianę dawały pierwsze rządy PiS-u w latach 2005-2007 i stworzony wówczas Program Rozwoju Polski Wschodniej, ale jak rozwijał prezydent, władza w Polsce została przejęta przez PO i PSL, które „dbały o interes zamożnych”. Prezydent Chrzanowski przywoływał także zebrane w 2013 roku 10 tysięcy podpisów łomżan w sprawie Via Baltica „ale rząd to zignorował” i puentował, że gdyby nie Prawo i Sprawiedliwość nie bylibyśmy świadkami tego wydarzenia.
Następnie głos zabrała premier Beata Szydło, która kilkuminutową przemowę zaczęła od stwierdzenia że jest tutaj, „aby rozliczyć się z obietnic, które były składane przez Prawo i Sprawiedliwość także tutaj”. Premier podsumowała już blisko rok swoich rządów mówiąc m.in., „że to dobry rok, rok w którym udało się zrobić bardzo dużo”. 
Po raz pierwszy od wielu lat polski rząd zajął się sprawami zwykłych ludzi, a nie sprawami polityków – mówiła premier wskazując wprowadzone programy „500+”, „mieszkanie+”, darmowe leki dla seniorów, czy podniesienie płacy minimalnej. – To są te najważniejsze kwestie o których warto mówić, bo one dały stabilizację polskim rodzinom i godne życie. Ale to dopiero początek drogi i z tego zdajemy sobie sprawę – dodawała.

Premier o umowie, minister o skierowaniu do realizacji

Zebrani na sali mieszkańcy Łomży czekali jednak przede wszystkim na decyzje dotyczące planów budowy Via Baltica i obwodnicy Łomży. 
– Z satysfakcją mogę Państwu zaprezentować umowę podpisaną przez Pana Ministra Andrzeja Adamczyka i pana Ministra Jerzego Szmita na realizację drogi o której marzyliście, która jest Łomży potrzebna, która stworzy dla miasta i całego regionu wielką szansę – mówiła premier Beata Szydło pokazując ze sceny dokumenty. 
– Pani Premier cieszę się, że przy pani udziale możemy ogłosić podpisanie tych dokumentów, które pani pokazała, tego skierowania do realizacji inwestycji drogowej – mówił Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury i Budownictwa. – Bo droga między Ostrowią a Szczuczynem, to przedsięwzięcie niezbędne i ona musi zostać zrealizowana. I od dzisiaj będzie miała swój kalendarz, harmonogram realizacji – podkreślał. 
Minister przywoływał swoje, sprzed kilku lat, przejazdy przez Łomżę do Rajgrodu na zaproszenie ministra Jarosława Zielińskiego i nocleg w Hotelu Polonez, gdy przez jadące ciężarówki nie mógł zasnąć. Mówił, że cieszy się, „że strumienie tych samochodów ciężarowych nie będą już rozjeżdżały Łomży” i dziękował lokalnym parlamentarzystom za zaangażowanie na rzecz tej inwestycji.     
– Wiem jaki był wysiłek wielu parlamentarzystów, ale ten bojownik o wielką sprawę komunikacyjną Lech – przepraszam cię Leszku – Via Kołakowski – mówił minister Adamski dodając, „ostatnio już tak do niego się zwraca, bo on o tej Via Baltice stale mówi”.
Minister wyrażał też nadzieję, „że będziemy tutaj i na rozpoczęciu tej budowy i Pani premier będzie miała okazję otwierać zrealizowane odcinki”.

Zegar został uruchomiony?

Za podjęcie inwestycji „wyczekiwanej od dziesiątków lat” dziękował premier i ministrowi poseł i wiceminister MSWiA Jarosław Zieliński z Suwałk. Mówił, że do tej pory o budowie drogi tylko mówiono, a „teraz to wszystko zamienia się w realność”. Zieliński podkreślał, że budowa Via Baltica „będzie wielką dźwignią rozwoju” i dodawał, że „chyba wreszcie przychodzą dobre czasy dla naszego regionu”. 
Odpowiedzialny za budowę dróg wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit podkreślał, że w budowę Via Baltica „polski rząd zainwestuje blisko 5 miliardów złotych”.
–  To są pieniądze, które są przeznaczone dla tej ziemi, dla północno-wschodniej Polski, dla wschodniej części Warmii i Mazur – mówił Szmit dodając, że „to ogromny wysiłek, ale nie mieliśmy żadnych wątpliwości, że trzeba te decyzje podejmować”. – Dzisiaj wszyscy skupiliśmy się w tej sali, aby cieszyć się z tego sukcesu i aby też się pilnować, bo jak powiedziała Pani Premier, po deklaracjach, po decyzjach, po podpisach, przychodzi czas realizacji i on się właśnie rozpoczął – mówił wiceminister Szmit dodając „kalendarz ruszył, zegar został uruchomiony”.

Co pokazała Pani premier…
Choć premier Beata Szydło dokumenty w sprawie Via Baltica pokazała tylko przez chwilę stojąc przy mównicy, udało nam się odczytać ich treść. Oba w chwili, gdy były prezentowane publicznie nie miały wstawionych dat dziennych. 
Pierwszy z nich to skierowany przez ministra Andrzeja Adamczyka i przez niego podpisany wniosek „z prośbą” do Ministra Rozwoju i Finansów, wicepremiera Mateusza Morawieckiego „o uzgodnienie budowy drogi S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn”. 
Na podstawie zapisów przyjętego przez Radę Ministrów w dniu 8 września 2015 roku uchwałą nr 156/2015 Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) wypełniając nałożone w nim zobowiązania na ministra właściwego do spraw transportu w zakresie uzgadniania listy inwestycji drogowych kierowanych do realizacji, niniejszym zwracam się do Pana Ministra z prośbą o uzgodnienie

budowy drogi S61 Ostrów Mazowiecka – Szczuczyn
– środki KFD konieczne do zapewnienia – 3,512,1 mln zł
– planowany termin ogłaszania przetargu – IV kw 2016 r.
Ww. odcinek drogi ekspresowej S61 jest ostatnim nieskierowanym do realizacji odcinkiem drogi ekspresowej S61 w kierunku przejścia granicznego z Litwą i ma kluczowe znaczenie dla poprawy płynności ruchu tranzytowego oraz transportu na obszarach przygranicznych. Droga S61 wraz z S8 stanowi polski element trasy Via Baltica – drogi międzynarodowej biegnącej z Polski przez Litwę, Łotwę do Estonii.
Obecnie do realizacji zostały skierowane wszystkie odcinki S61 od Szczuczyna do granicy państwa. Odcinek ten otrzymał dofinansowanie z instrumentu CEF „Łącząc Europę” w wysokości około 414,4 mln euro.

Drugi prezentowany przez premier dokument, podpisany przez wiceministra Jerzego Szmita dotyczy zgody na drugie etapy przetargów na drugą nitkę obwodnicy Szczuczyna i odcinek Via Baltica od Suwałk do granicy z Litwą.  
Niniejszym zatwierdzam poniższe zadania w województwie podlaskim celem zaproszenia przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad wybranych wykonawców do złożenia w ramach II etapu postępowania przetargowego 
1. Budowa drogi S61 Ostrów Mazowiecka – obwodnica Augustowa, odc. obw. Szczuczyna (druga jezdnia) – 8,6 km.
2. Budowa drogi S61 obwodnica Augustowa – granica państwa, odc. koniec obw. Suwałk – Budzisko (gr. państwa) z obw. Szypliszek – 24,0 km.
Łączna wartość kosztorysowa inwestycji wynosi 1 134 mln zł, natomiast długość tych odcinków wynosi około 30,6 km.

Źródło: 4lomza.pl

Udostępnij:

Skomentuj

Wpisz odpowiednią cyfrę w poniższe pole : Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Komentarze pod artykułami są opiniami użytkowników naszego portalu. Nie publikujemy wpisów wulgarnych, zwalczamy trollowanie. Nie tolerujemy spamu i postów pisanych wyłącznie Caps – Lockami. Ze względu na ograniczoną długość komentarzy zastrzegamy sobie prawo do usuwania obszernych artykułów wklejanych w postach w sytuacji, kiedy można wykorzystać link.

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress